عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وب سایت من خوش امدید






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 69
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 58
:: باردید دیروز : 5
:: بازدید هفته : 69
:: بازدید ماه : 1062
:: بازدید سال : 2461
:: بازدید کلی : 11788

RSS

Powered By
loxblog.Com

womanbeauty

لمینت فلدسپاتیک: علائم آنها چیست؟
یک شنبه 27 شهريور 1401 ساعت 11:6 | بازدید : 368 | نوشته ‌شده به دست daru | ( نظرات )

بسیاری از مواد و گزینه های درمانی مختلف در دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی موجود است. محصولات جدیدتر مختلف، مانند سرامیک های فشرده، عملکرد پیشرفته ای را ارائه می دهند. با این حال، در ابعاد نازک‌تر، فاقد زیبایی زیبایی ذاتی مواد سنتی مانند چینی فلدسپاتیک هستند. همانطور که در سال های اخیر تقاضای بیماران برای زیبایی بهتر افزایش یافته است، نیاز به مواد ترمیمی که دقیقاً از دندان طبیعی بیمار تقلید می کنند نیز افزایش یافته است. لمینت  فلدسپاتیک که در ابتدا برای ساخت پروتزهای چینی استفاده می شد، به عنوان ماده زیبایی برتر برای ترمیم روکش های سفارشی ظاهر شده است. در سال‌های اخیر، استفاده از لمینت  فلدسپاتیک با لایه‌های دستی، بر اساس ارزش‌های بسیار زیبایی‌شناختی و الزامات آماده‌سازی کم به هیچ‌وجه احیا شده است. با به حداقل رساندن آماده سازی، ساختار دندان کمتری از بین می رود و روش ها بسیار کمتر تهاجمی هستند، که دقیقا همان چیزی است که بیماران می خواهند.

بر اساس استحکام، طول عمر، ماهیت محافظه کارانه، زیست سازگاری و زیبایی، لمینت  از زمان معرفی در سال 1983 به عنوان یکی از قابل قبول ترین روش های درمانی در نظر گرفته شده اند. زمین برای درمان نشانه‌های مختلف. زمانی که صرفاً به عنوان پوشش‌های ساده برای دندان‌های قدامی در نظر گرفته می‌شد، استفاده از روکش‌ها به نشانه‌های مختلفی از جمله پوشش ساختارهای تاجی دندان گسترش یافته است.

جالب اینجاست که فلسفه امروزی استفاده از روکش‌های بدون آماده‌سازی یا حداقل آماده‌سازی جدید نیست. در اوایل دهه 1980، مفاهیم نوآورانه پیوند قطعات نازک چینی با دندان‌ها با آماده‌سازی کم‌تر دندان برای برآوردن نیازهای بیماران توسعه یافت. با استفاده از لمینت  فلدسپاتیک لایه‌ای، این روکش‌ها بر روی سطوح صورت دندان‌ها قرار داده شدند تا نتایج بسیار زیبایی را ایجاد کنند. متأسفانه، به دلیل ظهور مواد قابل فشار دادن و طراحی به کمک رایانه/تکنولوژی ساخت به کمک رایانه (CAD/CAM) ، سفارشی سازی و ارزش زیبایی شناختی بالایی که معمولاً در روکش های فلدسپاتیک دیده می شود در حال از بین رفتن یا کاهش است. از برخی جهات، هنر ایجاد روکش های زیبا با لایه های دستی شبیه به هنر باستانی دمیدن شیشه ونیزی است. یک دمنده شیشه ای با استعداد و هنرمندانه، یک قطعه منحصر به فرد و سفارشی ایجاد می کند که بسیار برتر و بسیار خیره کننده تر از چیزی است که در یک فروشگاه خرده فروشی معمولی تولید شده و در دسترس است. با این حال، همانطور که یک دمنده شیشه ای با استعداد در ایجاد قطعه عالی با چالش هایی روبرو می شود، سرامیست های دندانپزشکی نیز این کار را انجام می دهند.

ویژگی های مواد چینی فلدسپاتیک

روکش‌های فلدسپاتیک با لایه‌بندی پودر و مواد مایع مبتنی بر شیشه (یعنی دی اکسید سیلیکون) ایجاد می‌شوند. دی‌اکسید سیلیکون که به آن سیلیس یا کوارتز نیز گفته می‌شود، حاوی مقادیر مختلفی از آلومینا است. حاوی مقادیر مختلفی از پتاسیم و سدیم هستند که به آنها فلدسپات می گویند. فلدسپات ها معمولاً به روش های مختلفی برای ایجاد شیشه تغییر می یابند که می تواند در ترمیم های دندان استفاده شود. اشکال مصنوعی شیشه های آلومینوسیلیکات نیز برای استفاده در سرامیک های دندانی. این که آیا این چینی های مصنوعی عملکردی برابر یا بهتر از فلدسپات طبیعی دارند، هنوز مورد بحث است.

لمینت اصلی فلدسپاتیک

لمینت  فلدسپاتیک ماده کلیدی برای ایجاد دندان های پروتز لمینت  بود. این ماده ارزش زیبایی زیادی داشت و شفافیت بالایی را درست مانند دندان طبیعی نشان داد. متشکل از فلز، آلومینا، یا زیرکونیا برای ایجاد ترمیم های زیبایی

سپس با استفاده از فرآیند لایه‌بندی و پخت، سرامیست‌ها شروع به ساخت روکش‌هایی کردند که می‌توانستند تا حد امکان از نظر اپتیکی به دندان‌های طبیعی نزدیک شوند. وقتی روکش‌های فلدسپاتیک معرفی شدند، ضخامت آنها 0.5 میلی‌متر بود و تقریباً در لبه‌ها به هیچ عنوان کاهش یافتند. قالب‌های نسوز و تکنیک‌های فویل پلاتین برای ساخت روکش‌های لمینت  فلدسپاتیک استفاده شد. روکش‌های فلدسپاتیک را می‌توان محافظه‌کارانه قرار داد، زیرا لمینت  را می‌توان لایه‌های بسیار نازکی قرار داد. روکش‌ها آنقدر نازک بودند که می‌توانستند مستقیماً روی مینای دندان قرار گیرند

با این حال، یک نگرانی عمده در مورد لمینت فلدسپاتیک، استحکام آنها بود که تنها تقریباً 70 مگاپاسکال تا 90 مگاپاسکال بود. همچنین، هنگامی که روکش‌ها بدون آماده‌سازی قرار می‌گرفتند، مشکلات پریودنتال ممکن بود در نتیجه دندان‌های بیش از حد کانتور با نمایه‌های رویش غیرطبیعی رخ دهد. با این حال، پس از تحقیقات زیاد، مشخص شد که روکش‌های فلدسپاتیک، به‌ویژه زمانی که به مینای دندان متصل شوند، ماندگاری طولانی‌مدت خواهند داشت. بنابراین، برای حفظ سلامت بافت‌های لثه و جلوگیری از کانتور کردن بیش از حد، کاهش جزئی 0.5 میلی‌متری سطح دندان بهترین کار را نشان می‌دهد. از آنجایی که روکش‌های فلدسپاتیک معمولاً 0.5 میلی‌متر بودند، ساختار دندان از دست رفته جایگزین شد و نمایه بیرونی اصلی دندان جایگزین شد. تقریبا بازسازی شد.3

برای حل مسائل درک شده در مورد استحکام، انواع دیگری از چینی ها توسط تولیدکنندگان توسعه یافتند. با این حال، هنگام تلاش برای ایجاد روکش های بسیار نازک و با حداقل آماده سازی با استفاده از این مواد جدید، چالش هایی به وجود آمد.

برای مطالعه بیشتر: هر انچه که باید بدانید در مورد لمینت سرامیکی

روکش های سرامیکی فشرده

برای اصلاح مشکل کم استحکام، تولیدکنندگان محصولاتی را برای جایگزینی لمینت  های فلدسپاتیک به عنوان یک ماده روکش معرفی کردند. این مواد جدید، که سرامیک های فشرده نامیده می شوند، به گونه ای ساخته شده اند که بسیار متراکم بوده و دارای قدرت بسیار بالاتری هستند، مانند استحکام خمشی تا 180 مگاپاسکال. . به دلیل استحکام و ترکیب بهبود یافته، سرامیک های فشرده برای بسیاری از نشانه ها، از جمله اینله و آنله، روکش های قدامی، روکش های دو لختی، روکش ها، و روکش های خلفی ایده آل در نظر گرفته شدند.

ترمیم‌های سرامیکی پرس شده با استفاده از تکنیک موم گمشده ساخته شدند. مرحله اول، موم‌زنی الگوی روی قالب بود که سپس روی قالب ریخته شد و سوخت. مرحله نهایی لایه‌بندی پودر یا چینی‌های مایع بر روی ترمیم‌های ساخته شده و فشرده بود. این کار تکنسین‌ها را قادر می‌سازد تا بلوک‌های فشرده را از نظر زیبایی برای بیمار دلپذیرتر کنند. کانتور، که همچنان یک مزیت قابل توجه این نوع چینی است. با این حال، این ترمیم‌های تمام کانتور اغلب تک رنگ به نظر می‌رسند و برای زیبایی ظاهری نیاز به رنگ‌آمیزی و لعاب سطحی داشتند. متأسفانه، این فرآیند تمایل به کاهش "ارزش" نوری ترمیم داشت و علاوه بر این، در صورت نیاز به هر گونه تنظیماتی در پسامنتاسیون ترمیم یا در طول زمان در نتیجه سایش in vivo، این جلوه های زیبایی داخلی از بین می رفت.

با توسعه فناوری‌های CAD/CAM، در دسترس بودن ماشین‌های پرس و فرز رایانه‌ای این فرآیند را با توسعه بلوک‌هایی از مواد فشرده به اندازه و شکل دقیق لازم برای تکمیل ترمیم ساده‌تر کرد. روشی در حال تکامل و در عین حال امیدوارکننده. این فرآیندها توسط تکنسین‌ها و آزمایشگاه‌ها به خوبی پذیرفته شد، زیرا آنها قبلاً به تکنیک‌های اپیلاسیون که در گذشته برای ایجاد ترمیم‌های مبتنی بر فلز و آلیاژ استفاده می‌شد، عادت داشتند و به این دلیل که ماشین‌های CAD/CAM به راحتی در دسترس بودند. با این حال، مواد به فضای بیشتری برای ترکیب ظرافت‌های نوری عاج و مینا نیاز داشتند، و برای حفظ لمینت  در پروفیل‌های ظهور طبیعی، آماده‌سازی دندان تهاجمی‌تر لازم بود. امکان کار در ابعاد تا 0.3 میلی متر وجود داشت.

برعکس، سرامیک های پرس شده به حداقل 0.75 میلی متر یا بیشتر نیاز دارند. مسئله دیگر در مورد سرامیک های پرس شده تمایل آنها به ظاهر کمتر شفاف و از نظر زیبایی کمتر نسبت به روکش های سنتی فلدسپاتیک بود. افزودن لمینت  روکش اضافی برای مطابقت با دندان طبیعی. نسخه های جدید سرامیک های فشرده شفاف تر هستند. با این حال، در تجربه نویسندگان، چنین موادی برای کارایی و زیبایی بالا همچنان به ضخامت متوسط ​​0.8 میلی متر یا بیشتر نیاز دارند.

لمینت ی فلدسپاتیک

از آنجایی که بیماران شروع به درخواست درمان‌های کمتر تهاجمی و سطوح بالاتر زیبایی کرده‌اند، استفاده از روکش‌های فلدسپاتیک دوباره رو به افزایش است.6،7 با این تمایل به روکش‌های نازک‌تر و حفظ ساختار طبیعی دندان‌ها می‌آیند.6،7 روکش‌های مدرن فلدسپاتیک به سرامیست‌ها اجازه می‌دهند تا ایجاد کنند. ضخامت‌های کمتر از 0.5 میلی‌متر، که می‌توانند تا حداقل ضخامت 0.3 میلی‌متر ساخته شوند. با استفاده از عوامل باندینگ پیشرفته، ظرفیت چسباندن روکش‌ها به مینای دندان به‌طور پیش‌بینی‌شده نیز عالی است. در هنر مجسمه‌سازی پودر/لمینت ‌های مایع برای تشکیل روکش‌های فلدسپاتیک بسیار زیبا، به‌ویژه روکش‌های نازک، آموزش دیده‌اند. این مشکلی را ایجاد می‌کند زیرا ارزش زیبایی که در این ترمیم‌ها به نمایش گذاشته می‌شود به توانایی سرامیست در ایجاد عمق رنگ و شفافیت در قسمت‌های مختلف بستگی دارد. ترمیم. دندانپزشکان و سرامیست های آنها باید بدانند چه زمانی مناسب است از این ماده ترمیمی کمی ضعیف تر استفاده کنند تا از شکستگی پس از درمان جلوگیری شود.

نشانه ها

اگرچه ترمیم‌های باند شده با لمینت  خالص محافظه‌کارانه‌ترین و زیباترین ترمیم‌ها هستند، اما ضعیف‌ترین نیز هستند. بنابراین، هنگام انجام یک ترمیم ساخته شده از مواد روکش لمینت  فلدسپاتیک پودری/مایع، باید پارامترها و دستورالعمل‌های مهمی رعایت شود. زمانی که مینای دندان قابل توجهی باقی مانده است، برای دندان های قدامی نشان داده شده است. گاهی اوقات، لمینت  های فلدسپاتیک ممکن است روی دندان های دوسری استفاده شود، اما به ندرت روی دندان های آسیاب. روش‌های جداسازی در طول سیمان‌کاری، یا آنچه که به عنوان محافظت از سطح داخلی این ترمیم‌ها توصیف شده است، برای موفقیت طولانی‌مدت کاملاً ضروری است.

از میان فاکتورهای زیادی که باید در نظر گرفته شود، نیاز به فضا مهم است و می تواند بر نتیجه ترمیم نهایی تأثیر بگذارد. هنگام ایجاد روکش لمینت  فلدسپاتیک، باید توجه داشت که فضای مورد نیاز برای تغییر سایه از 0.2 میلی متر تا 0.3 میلی متر در هر سایه متغیر است. . همچنین مهم است که وضعیت بستری که روکش ها به آن باند می شوند در نظر گرفته شود. برای چسباندن موفقیت آمیز روکش های فلدسپاتیک، شرایطی که باید رعایت شوند شامل 50٪ یا بیشتر مینا روی دندان، 50٪ از بستر باند شده است. باید

با افزایش تقاضای بیماران برای افزایش زیبایی و نیاز به مواد ترمیمی که دقیقاً شبیه دندان طبیعی بیمار هستند، لمینت  فلدسپاتیک ماده زیبایی برتر را برای ترمیم‌های سفارشی که محافظه‌کارانه و قابل پیش‌بینی برای نشانه‌های مناسب هستند، نشان می‌دهد. بر اساس ارزش زیبایی شناختی بالا و نیازهای آماده سازی کم، لمینت  فلدسپاتیک دندانپزشکان و سرامیست های آنها را قادر می سازد تا درمان های زیبایی را ارائه دهند که بسیار کمتر تهاجمی هستند، که دقیقا همان چیزی است که بیماران انتظار دارند.

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آیا کامپوزیت می تواند باعث پوسیدگی دندان شود؟
شنبه 19 شهريور 1401 ساعت 10:36 | بازدید : 366 | نوشته ‌شده به دست daru | ( نظرات )

 

کامپوزیت ها یکی از جدیدترین روش هایی هستند که برای زیبایی ظاهری دندان و رفع عیوب دندان استفاده می شود. اگرچه این روش معایب بسیار کمی دارد، اما گاهی اوقات کامپوزیت ها به دلایل مختلف می توانند مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان را ایجاد کنند.

داشتن یک لبخند زیبا می تواند ظاهر شما را بهبود بخشد. با این حال، عیوب دندان مانند شکستگی دندان، لکه روی دندان و دندان های کج می تواند ظاهر ناخوشایندی ایجاد کند.

بنابراین کامپوزیت ها یکی از بهترین راه ها برای پوشاندن این عیوب در دندانپزشکی زیبایی هستند که لبخند زیبایی را برای شما رقم خواهند زد. کامپوزیت ها نوعی خمیر هستند که از ماتریس الیگومری بر پایه رزین و پرکننده معدنی ساخته می شوند. آنها استحکام بالایی دارند و باید بدانید که آنها راهی سریع و مطمئن برای زیباسازی دندان های شما هستند.

پوسیدگی دندان و کامپوزیت

متأسفانه بسیاری از افراد فکر می کنند که پس از ترمیم، دندان ها نیازی به مراقبت ندارند که می تواند منجر به برخی مشکلات از جمله پوسیدگی دندان شود. دندان تراشیده شده در معرض خطر دندان تراشیده است زیرا مینای دندان تراشیده و ضعیف شده است. بنابراین باعث پوسیدگی دندان خواهد شد.

علاوه بر این، اگر ذرات غذا بین کامپوزیت و دندان گیر کنند، باکتری ها در دندان رشد می کنند و خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهند. بنابراین برای کاهش احتمال پوسیدگی دندان باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید و به طور مرتب به کلینیک دندانپزشکی اورژانس مراجعه کنید تا دندان های کامپوزیت و لثه خود را بررسی کنند.

اگر قبل از انجام کامپوزیت دندان ها به خوبی تمیز و پولیش نشوند، دندان ها پوسیده می شوند. بنابراین نکته دیگر انتخاب یک دندانپزشک زیبایی با تجربه و ماهر است.

برای مطالعه بیشتر: آیا بعد از انجام کامپوزیت دندان ها دچار پوسیدگی می شود؟

آیا امکان حذف کامپوزیت ها وجود دارد؟

اگر کامپوزیت باعث مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان شود، کامپوزیت باید برداشته شود. گاهی اوقات می توان کامپوزیت را بدون تراشیدن مینای دندان و آسیب رساندن به دندان از روی دندان خارج کرد. بنابراین، در این صورت می توانید آن را به راحتی حذف کنید و عوارض را به حداقل برسانید. توجه داشته باشید که اگر مینای دندان نیاز به تراشیدن داشته باشد، دندان ها باز می شوند. بنابراین ممکن است با مشکلات دندانی دیگری مواجه شوید.

مراقبت های بهداشتی پس از ترکیب

همانطور که قبلا ذکر شد، مراقبت پس از کامپوزیت می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. در اینجا برخی از مراقبت های بهداشتی پس از کامپوزیت آورده شده است:

• برای تمیز کردن دندان ها باید مرتباً مسواک بزنید.

• باید بدانید که مسواک زدن به تنهایی کافی نیست. سعی کنید از نخ دندان نیز استفاده کنید. هر دو می توانند به شما کمک کنند مواد غذایی روی دندان هایتان را به راحتی تمیز کنید و احتمال پوسیدگی دندان را کاهش دهید.

• خوردن غذاهای سفت مانند آجیل باید بعد از کامپوزیت حذف شود. آنها می توانند باعث فرسایش و افزایش خطر پوسیدگی دندان شوند.

• پس از خوردن غذاهای لکه دار مانند چای یا قهوه، دندان های خود را مسواک بزنید.

• تغییر رنگ دندان بعد از کامپوزیت ممکن است رخ دهد. بعد از مدتی باید جلا داده شوند.

• باید هر شش ماه یکبار به دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید تا دندان ها و کامپوزیت های خود را به دقت بررسی کند.

• سیگار کشیدن را ترک کن.

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آنچه در مورد مراقبت از زخم باز باید بدانید
سه شنبه 15 شهريور 1401 ساعت 10:9 | بازدید : 381 | نوشته ‌شده به دست daru | ( نظرات )

 

زخم باز هر آسیب داخلی یا خارجی است که بافت داخلی را در معرض محیط خارجی قرار می دهد. افراد گاهی اوقات می توانند زخم های باز حاد را در خانه با داروها و درمان های طبیعی درمان کنند.

با این حال، افراد باید برای زخم های شدیدی که شامل خونریزی قابل توجه یا شکستگی استخوان هستند، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

زخم ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند: باز یا بسته.

در زخم بسته، آسیب بافتی و خونریزی در زیر سطح پوست رخ می دهد. نمونه هایی از زخم های بسته شامل کبودی است.

زخم باز شامل شکستگی در پوست است که بافت داخلی را در معرض دید قرار می دهد. زخم‌های باز ممکن است در اثر افتادن، ضربه‌های شدید و جراحی ایجاد شوند.

در زیر به چندین نوع زخم باز و همچنین نحوه درمان آنها خواهیم پرداخت.

سایش

زخم سایشی زمانی رخ می دهد که پوست روی یک سطح ناهموار ساییده یا بلغزد. نمونه‌هایی از ساییدگی‌ها عبارتند از خراشیدگی زانو یا راش در جاده.

اگرچه ساییدگی ها خون بسیار کمی تولید می کنند، اما مهم است که زخم را ضدعفونی کنید و هرگونه زباله را برای جلوگیری از عفونت از بین ببرید.

پارگی

پارگی یک سوراخ عمیق یا پارگی در پوست است. پارگی‌ها معمولاً در اثر تصادفات یا حوادث مربوط به چاقو، ماشین‌آلات یا سایر ابزار تیز رخ می‌دهند. این نوع زخم ممکن است باعث خونریزی قابل توجهی شود.

انحراف

برداشتن پوست شامل پاره شدن شدید پوست و بافت زیرین است.

بیرون زدگی می تواند ناشی از حوادث خشونت آمیز، مانند انفجار، حمله به حیوانات، یا تصادفات وسایل نقلیه موتوری باشد.

سوراخ شدن زخم

زخم سوراخ کوچکی در بافت نرم است. ترکش ها و سوزن ها می توانند باعث ایجاد زخم های حاد سوراخ شوند که فقط لایه های بیرونی بافت را تحت تاثیر قرار می دهند.

با این حال، زخم‌های چاقو یا گلوله می‌توانند به عضلات عمیق و اندام‌های داخلی آسیب برسانند که ممکن است منجر به خونریزی قابل‌توجه شود.

برش

برش یک برش تمیز و مستقیم در پوست است. بسیاری از روش های جراحی از برش استفاده می کنند. با این حال، تصادفات مربوط به چاقو، تیغ‌های تیغ، شیشه شکسته و سایر اجسام تیز می‌تواند باعث ایجاد برش شود.

برش ها معمولاً باعث خونریزی شدید و سریع می شوند. برش های عمیق می تواند به عضلات یا اعصاب آسیب برساند و به احتمال زیاد نیاز به بخیه دارد.

درمان ها

زخم های باز جزئی یا حاد ممکن است نیازی به درمان پزشکی نداشته باشند. افراد می توانند این نوع زخم ها را در خانه درمان کنند.

با این حال، زخم‌های باز شدید که خونریزی قابل توجهی دارند، نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

مراقبت از زخم باز باید شامل مراحل زیر باشد:

خونریزی را متوقف کنید:

 با استفاده از یک پارچه یا باند تمیز، به آرامی روی زخم فشار وارد کنید تا لخته شدن خون را افزایش دهید.

زخم را تمیز کنید:

 از آب تمیز و محلول نمکی برای شستشوی هر گونه زباله یا باکتری استفاده کنید. هنگامی که زخم تمیز به نظر می رسد، آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید. یک پزشک ممکن است نیاز به دبریدمان جراحی داشته باشد تا بقایای زخم های شدید را که حاوی بافت مرده، شیشه، گلوله یا سایر اجسام خارجی هستند، خارج کند.

درمان زخم با آنتی بیوتیک:

پس از تمیز کردن زخم، یک لایه نازک از پماد آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت بمالید.

زخم را ببندید و پانسمان کنید:

بستن زخم های تمیز به بهبود سریعتر کمک می کند. باندهای ضد آب و گاز برای زخم های جزئی به خوبی عمل می کنند. زخم های باز عمیق ممکن است نیاز به بخیه یا منگنه داشته باشند. با این حال، زخم از قبل عفونی شده را باز بگذارید تا زمانی که عفونت از بین برود.

به طور معمول پانسمان را عوض کنید:

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کند که باندهای قدیمی را بردارید و هر 24 ساعت یکبار علائم عفونت را بررسی کنید. قبل از استفاده مجدد از یک باند چسب تمیز یا گاز، زخم را ضد عفونی و خشک کنید. به یاد داشته باشید که زخم را در زمان بهبودی خشک نگه دارید.

بیشتر بخوانید: ترمیم کننده چیست؟

داروهای زخم باز

افراد می توانند از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) برای کاهش التهاب و علائم دردناک در طول فرآیند بهبودی استفاده کنند. با این حال از مصرف آسپرین خودداری کنید، زیرا می تواند باعث خونریزی و تاخیر در روند بهبود زخم شود.

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است مسکن های قوی تری را برای افرادی که زخم های شدید یا عفونی دارند تجویز کند.

افراد می توانند از آنتی بیوتیک های موضعی برای بریدگی ها و خراش های جزئی استفاده کنند. یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی را تجویز کند اگر فکر کند که فردی در معرض خطر بالای ابتلا به عفونت در حین بهبودی است.

درمانهای خانگی

افراد می توانند از درمان های خانگی زیر برای درمان زخم های باز جزئی مانند بریدگی و خراش استفاده کنند.

خمیر زردچوبه

ترکیبی در زردچوبه به نام کورکومین دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قوی است که ممکن است باعث بهبود زخم شود.

یک مطالعه در سال 2017 خواص درمانی زردچوبه را در 178 فرد مبتلا به حفره خشک که یک عفونت شایع است که پس از کشیدن دندان ایجاد می شود، مورد بررسی قرار داد.

 

شرکت‌کنندگانی که تحت درمان با زردچوبه بودند، کاهش درد، تورم و نکروز بافتی را طی 2 روز گزارش کردند.

مردم می توانند با مخلوط کردن زردچوبه با آب گرم خمیر درست کنند. خمیر را به آرامی روی زخم بمالید و با باند یا گاز بپوشانید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا از خانواده کاکتوس ها است. برگ های گیاه آلوئه ورا حاوی یک ماده ژل مانند غنی از مواد معدنی و ویتامین است که باعث بهبود زخم می شود.

بر اساس یک بررسی سیستماتیک در سال 2019 از 23 مطالعه، آلوئه ورا حاوی ترکیب گلوکومانان است که بازسازی سلولی و تولید کلاژن را تقویت می کند. کلاژن یک پروتئین ضروری است که به بهبود زخم کمک می کند.

همچنین، آلوئه ورا ممکن است به کاهش التهاب، جلوگیری از زخم و افزایش یکپارچگی پوست کمک کند.

یک لایه نازک از ژل آلوئه ورا را روی محل بمالید یا زخم را با بانداژ آغشته به ژل آلوئه ورا بپوشانید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل غلظت بالای مونولورین، یک اسید چرب که به دلیل اثرات ضد میکروبی آن مشهور است، ممکن است باعث بهبود زخم شود.

استفاده از روغن نارگیل با کیفیت بالا ممکن است به کاهش خطر عفونت در بهبود زخم ها کمک کند.

سیر

سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است. بر اساس یک مطالعه موش در سال 2018، پماد حاوی 30 درصد سیر باعث افزایش تکثیر سلولی در مقایسه با وازلین شد.

خطرات

گروه های مختلفی از باکتری ها سطح پوست را پر می کنند، به این معنی که زخم های باز به مراقبت و بهداشت مناسب برای کاهش خطر عفونت نیاز دارند.

برخی از علائم و نشانه های زخم عفونی عبارتند از:

  • پوست برافروخته، متورم یا گرم در نزدیکی زخم
  • بدتر شدن درد
  • تجمع مایع شفاف یا چرک در زخم
  • تاول یا زخم
  • تب
  • تورم غدد لنفاوی

عفونت هایی که می توانند از زخم های باز ایجاد شوند عبارتند از:

عفونت استاف

استافیلوکوک به گروهی از باکتری های موجود در پوست و داخل بینی اشاره دارد.

باکتری استافیلوکوک معمولا باعث بیماری نمی شود. با این حال، آنها می توانند از طریق زخم های باز وارد بدن شوند و در نتیجه یک بیماری مسری ایجاد کنند که پزشکان آن را عفونت استاف می نامند.

 

عفونت استاف ممکن است در پوست باقی بماند و غدد عرق و چربی را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، آنها همچنین می توانند در سراسر بدن پخش شوند و اندام های متعددی را تحت تاثیر قرار دهند.

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند آنتی بیوتیک ها را برای کمک به مبارزه با عفونت استاف تجویز کند. با این حال، برخی از سویه های استافیلوکوک، مانند استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)، در برابر آنتی بیوتیک هایی که پزشکان معمولا تجویز می کنند مقاومت می کنند.

کزاز (قفل فک)

کلستریدیوم تتانی (C. tetani) می تواند از طریق زخم های باز در پوست وارد بدن شود و باعث عفونت باکتریایی به نام کزاز شود. هنگامی که C. tetani وارد بدن می شود، می تواند باعث اسپاسم عضلانی دردناک در گردن و فک شود.

C. tetani در خاک، گرد و غبار و در قسمت بیرونی اجسام فلزی وجود دارد. به همین دلیل، در صورتی که فرد دچار زخم سوراخ شده از ناخن یا جسم فلزی تیز دیگری شود، باید به پزشک مراجعه کند.

پیشرفت در واکسن ها تقریباً کزاز را در ایالات متحده ریشه کن کرده است. CDC توصیه می کند که بزرگسالان هر 10 سال یک بار واکسن تقویت کننده کزاز دریافت کنند.

فاشئیت نکروزان

فاشئیت نکروزان یک عفونت باکتریایی نادر است که بافت نرم را از بین می برد. باکتری هایی به نام استرپتوکوک گروه A معمولا باعث این عفونت می شوند. به طور ناگهانی ایجاد می شود و به سرعت گسترش می یابد.

فاشئیت نکروزان یک وضعیت پزشکی شدید است که نیاز به درمان فوری دارد. می تواند منجر به سپسیس، سندرم شوک سمی، نارسایی چند عضوی و حتی مرگ شود.

علائم فاشیای نکروزان شبیه علائم آنفولانزا است. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • درد شدید در نزدیکی زخم
  • پوست قرمز یا بنفش در نزدیکی زخم
  • تب
  • معده درد
  • گلو درد
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • لرز
  • دردهای عضلانی

زخم مزمن

زخم مزمن زخمی است که به طور غیرعادی زمان زیادی طول می کشد تا بهبود یابد یا به طور مداوم باز شود.

علل زخم‌های مزمن عبارتند از عفونت‌های باکتریایی شدید، عملکرد ضعیف سیستم ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای. ابتلا به دیابت یا سرطان ممکن است خطر ایجاد زخم های مزمن را افزایش دهد.

خلاصه

زخم های باز زخم هایی هستند که بافت های بدن را در معرض محیط خارجی قرار می دهند.

زخم های باز می توانند از کلونی های باکتری موجود بر روی پوست عفونی شوند. با این حال، انجام روش‌های بهداشتی مناسب و مراقبت از زخم می‌تواند به کاهش خطر عفونت و بهبود سریع‌تر کمک کند.

زخم های باز کوچک ممکن است نیازی به درمان پزشکی نداشته باشند، اما استفاده از پماد آنتی بیوتیک OTC به تمیز نگه داشتن زخم کمک می کند. افراد می توانند از زردچوبه، آلوئه ورا، روغن نارگیل یا سیر به عنوان درمان های طبیعی برای زخم های باز جزئی استفاده کنند.

زخم های باز بزرگ که خونریزی قابل توجهی دارند نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
3 دلیل اصلی که شما لکه های تیره روی صورت خود دارید
دو شنبه 14 شهريور 1401 ساعت 13:29 | بازدید : 359 | نوشته ‌شده به دست daru | ( نظرات )

 

آنها را لکه های پیری، لکه های کبدی، لکه های سیاه یا لکه های خورشیدی بنامید. مهم نیست که چه نامی داشته باشند، این لکه ها اغلب نشانه هایی از آسیب پوست هستند. در اینجا آنچه شما باید در مورد لکه های تیره بدانید و آنچه در پوست شما اتفاق می افتد در هنگام بروز هایپرپیگمانتاسیون، چرایی وقوع آن و راه حل های مراقبت از پوست را در نظر بگیرید آورده شده است.

چه چیزی باعث ایجاد لکه های تیره می شود؟

چه رنگ پوست شما تیره یا روشن باشد، پوست شما حاوی رنگدانه ای به نام ملانین است. ملانین که توسط سلول هایی به نام ملانوسیت تولید می شود، به عنوان نوعی محافظ برای پوست عمل می کند. با این حال، هنگامی که هایپرپیگمانتاسیون رخ می دهد، پوست شما ملانین اضافی تولید می کند که رسوبات ایجاد می کند و لکه ها و لکه هایی با رنگ تیره تر از پوست اطراف ایجاد می کند. اگرچه هایپرپیگمانتاسیون افراد با هر رنگ پوستی را تحت تاثیر قرار می دهد، اما بیشتر بر انواع پوست های تیره تاثیر می گذارد. در اینجا سه ​​دلیل وجود دارد که چرا ممکن است از لکه های تیره رنج ببرید:

قرارگیری در معرض نور خورشید

علت شماره یک لکه های تیره آسیب نور خورشید است. هنگامی که با اشعه های مضر UV تحریک می شوند، ملانوسیت ها با ترشح ملانین واکنش نشان می دهند که به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می کند. ملانین مفید است زیرا انرژی اشعه ماوراء بنفش را جذب می کند و آن را دوباره توزیع می کند. با این حال، خورشید می تواند باعث تولید ملانین بیش از حد شود و باعث ایجاد لکه های تیره و لکه های پوستی شود.

نور خورشید فقط مشکل اصلی لکه های خورشیدی نیست، بلکه باعث ایجاد لکه های تیره می شود که ما آن را لکه های پیری یا لکه های کبدی می نامیم. این نوع هایپرپیگمانتاسیون نیز در اثر آسیب ناشی از نور خورشید که طی سال‌ها قرار گرفتن در معرض انباشته شده است، ایجاد می‌شود. دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید: «با افزایش سن، سال‌های قرار گرفتن در زیر نور خورشید شروع به افزایش می‌کنند.» این لکه های برنزه، قهوه ای یا سیاه که بیشتر در بزرگسالان بالای 55 سال شایع است، مناطقی را که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند ایجاد می کنند: صورت، دست ها، پشت، پاها و شانه ها. افزایش سن نیز به دو دلیل می‌تواند باعث تشدید هیپرپیگمانتاسیون شود. اول، با افزایش سن، تعداد ملانوسیت ها کاهش می یابد، اما اندازه و تولید رنگدانه افزایش می یابد. دوم، پوستی که مسن‌تر است نازک‌تر، کم‌رنگ‌تر و شفاف‌تر به نظر می‌رسد و بر ظاهر لکه‌های تیره تأکید دارد.

هورمون ها

هنگامی که سطح هورمون زیگزاگ بالا و پایین می شود، یکی از شایع ترین عوارض جانبی تغییر رنگدانه به نام ملاسما است. افزایش هورمون ها که اغلب در دوران بارداری، درمان های هورمونی یا حتی تغییرات در کنترل بارداری دیده می شود، تولید ملانین را تحریک می کند. زنان باردار اغلب لکه‌های تیره روی بینی، گونه‌ها، خط فک، پیشانی یا چانه ایجاد می‌کنند که الگویی به نام «ماسک بارداری» یا «کلواسما» ایجاد می‌کند. این نوع هایپرپیگمانتاسیون معمولا تا پایان بارداری یا بازگشت سطح هورمونی به تعادل ادامه می یابد.

قرار گرفتن در معرض آفتاب و گرما می تواند ظاهر این هیپرپیگمانتاسیون ناشی از هورمون را بدتر کند. اگر از ملاسما رنج می برید و امیدوارید در یک سونا یا یک جلسه یوگای داغ استراحت کنید، ممکن است بخواهید در برنامه های آرامش بخش خود تجدید نظر کنید. یک محیط با دمای بالا می تواند بر روی هایپرپیگمانتاسیون و لکه های تیره تأثیر بگذارد و به بزرگ شدن و گسترش لکه های تیره کمک کند.

التهاب

لکه های تیره گاهی ممکن است پس از التهاب یا آسیب به پوست ایجاد شوند، به ویژه برای کسانی که از آکنه، اگزما، واکنش های آلرژیک یا سایر بیماری های پوستی رنج می برند. این نوع تغییر رنگ که هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب نامیده می شود، پاسخ طبیعی پوست به التهاب است. پس از ایجاد زخم، پوست ملتهب می شود و با بهبودی، پوست به طور طبیعی ملانین اضافی تولید می کند که پوست را تیره می کند.

هایپرپیگمانتاسیون ناشی از التهاب به ویژه پس از جوش ها شایع است. همانطور که پوست تحریک شده از آکنه بهبود می یابد، یک لکه تیره باقی می ماند که رنگ آن از صورتی تا قرمز، بنفش، قهوه ای یا سیاه متغیر است. هرچه التهاب بدتر باشد، لکه بزرگ‌تر و تیره‌تر می‌شود. همچنین، دلیلی وجود دارد که چرا کارشناسان به شما هشدار می دهند که از ایجاد آکنه خودداری کنید. از بین بردن این جوش ها می تواند احتمال ایجاد التهاب جوش یا لکه تیره را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: کاربرد کرم ضد لک چیست؟

چگونه از لکه های تیره (هیپرپیگمانتاسیون) جلوگیری کنیم

محافظت از پوست در برابر آسیب بیشتر به اندازه کاهش هایپرپیگمانتاسیون موجود مهم است. اینها نکات اصلی ما برای جلوگیری از ظاهر شدن لکه های تیره بیشتر روی پوست هستند.

از خود در برابر خورشید محافظت کنید

از آنجایی که آسیب نور خورشید یکی از دلایل اصلی ایجاد لکه های تیره - از جمله لکه های ناشی از افزایش سن است - جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش برای جلوگیری از هیپرپیگمانتاسیون ضروری است. این به معنای دور ماندن از آفتاب، پوشیدن کلاه در فضای باز و استفاده از کرم ضد آفتاب است. با اجتناب از اشعه ماوراء بنفش یا مسدود کردن اشعه ماوراء بنفش که تولید ملانین را تحریک می کند، اجتناب از نور خورشید یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از لکه های تیره است.

اجتناب از گرما

اشعه ماوراء بنفش تنها محرک تولید ملانین نیست. منابع گرما همچنین می توانند ملانوسیت ها را برای تولید رنگدانه بیشتر تحریک کنند. برای کاهش این مشکل بالقوه لکه‌های تیره، از فعالیت با قرار گرفتن در معرض گرما اجتناب کنید و پوست را خنک نگه دارید.

توقف التهاب

از آنجایی که التهاب یکی دیگر از دلایل اصلی هیپرپیگمانتاسیون است، باید هر گونه عادت مضری که به پوست آسیب می رساند یا ملتهب می شود را متوقف کنید. جوش زدن و همچنین هر فعالیت دیگری که پوست شما را بدتر می‌کند، یک نه نیست.

از ویتامین C به طور منظم استفاده کنید

متخصصان توصیه می کنند که یک آنتی اکسیدان موضعی مانند سرم ویتامین C در صورت استفاده منظم به ظاهر لکه های تیره کمک می کند. از آنجایی که ویتامین C با تولید ملانین تداخل دارد (و فواید بسیار دیگری برای پوست فراهم می کند!)، نگه داشتن یک بطری از این محصول مراقبت از پوست غنی از آنتی اکسیدان یکی دیگر از اقدامات ضروری برای جلوگیری از هیپرپیگمانتاسیون است.

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0